Tuesday, March 31, 2009

Dosa-dosa Wanita

Oleh: Nur’aadila Binti Kaman

Pengertian etimologi taharah adalah kebersihan dan menjauhkan diri dari hal-hal yang kotor.

Pengertian terminologi taharah adalah sifat hukum yang menetapkan pembolehan solat umpamanya, berkaitan dengan apa-apa yang disifatkannya, yang diikuti dengan masalah-masalah lain.

Pada bahagian ini, perlakuan-perlakuan wanita yang boleh menjurus kepada perlakuan dosa semasa didatangi haid dikupas. Salah satu daripadanya, iaitu masalah bejana. Beberapa potong hadis di dalam buku ini telah menyatakan tentang pengharaman makan dan minum dengan menggunakan bejana emas dan perak. Pengaharaman menggunakan behana emas dan perak merupakan ijmak. Selain itu, kesalahan menyetubuhi wanita haid juga telah diterangkan secara terperinci di dalam buku ini. Ada di antara para jamaah menharamkan perbuatan ini, namun ada segelintir lagi yang menganggap perbuatan ini sebagai satu dosa besar. Kemudian muncul pula pertanyaan; Bagaimana jika wanita dipaksa melayani persetubuhan, sedangkan dia sedang haid? Adakah dia berdosa? Persoalan ini telah dijawab oleh hadis Nabi SAW, tentang seseorang yang menyetubuhi isterinya yang sedang haid. Dia harus mengeluarkan sedekah satu dinar atau setengah dinar. Menurut pendapat lain, isteri itu harus menolak ajakan suami. Namun jika suaminya dalam keadaan marah-marah dan menggunakan kekerasan, maka kesalahan isteri diampuni. Persoalan solat wanita haid juga dikupas dalam buku ini. “Tidak solat dan tidak puasa” sudah cukup menerangkan larangan solat dan puasa ke atas seorang wanita yang sedang didatangi haid. Ini merupakan ijmak ulama. Persoalannya, berdosakah atau tidak wanita haid yang mengerjakan solat? Ya, dia berdosa, sebagaimana dia juga berdosa jika solat tanpa berwuduk pada ketika tidak haid. Dia juga berdosa jika bersolat pada ketika haid, meskipun sudah wuduk. Mencabut kening, membuat tatu dan mengikir gigi merupakan di antara perlakuan yang sering dilakukan oleh wanita tanpa mereka sedari bahawa perlakuan berikut menjerumus kepada perbuatan dosa. Sebuah hadis di dalam buku ini, ada menyatakan bahawa Allah melaknat wanita yang menyambung rambut, dan meminta agar rambutnya disambung, wanita yang membuat tatu dan meminta agar dia ditatu, para wanita yang mengikir gigi dan meratakannya untuk kecantikan hingga merubah ciptaan Allah. Termasuk juga golongan wanita terlaknat adalh yang merubah ciptaan Allah, seperti mengecat wajah atau bibir. Semua ini boleh dianggap dosa besar, kerana adanya laknat Rasulullah.

Pada bahagian kedua buku ini pula, iaitu bahagian solat. Di dalam buku ini ada menerangkan hukum wanita yang mengerjakan solat tanpa mengenakan tudung kepala. Sebuah hadis ada menerangkan bahawa Allah tidak menerima solat wanita yang sudah baligh, kecuali dengan mengenakan tudung kepala. Hal ini kerana, memakai tudung kepala; menutup aurat adalah harus jika kita ingin mengerjakan solat. Dalam keadaan menghadap Allah dan melaksanakan salah satu rukun agama, dia lebih layak untuk mengenakannya dan tampil dalam keadaan yang paling baik.

Persoalan mengenai wanita yang menyerupai lelaki juga ada dikupas oleh penulis. Menurut penulis, Rasulullah SAW melaknat orang-orang yang banci (tidak lelaki dan tidak perempuan) dari kalangan lelaki dan di antara wanita yang bersikap seperti lelaki. Dari hadis-hadis dan laknat yang disebutkan di dalamnya, dapat disimpulkan bahawa penyerupaan ini termasuk dosa besar. Terdapat dua pendapat yang menonjol tentang hukum penyerupaan ini dikalangan ulama menurut penulis. Melalui pendapat yang dibenarkan oleh An-Nawawy, penyerupaan itu haram manakala melalui pendapat yang dibenarkan oleh Ar-Rafi’y mengatakan bahawa penyerupaan itu makruh. Namun, penulis ada menegaskan bahawa pendapat An-Nawawy adalah yang benar, bahawa penyerupaan itu hukumnya haram.

Selain itu, perihal ratap tangis yang amat sinonim dengan kaum wanita juga ada dihurai oleh penulis melalui penulisannya. Umamah ra. berkata bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW melaknat wanita yang mencakar wajahnya, merobek-robek sakunya dan berseru dengan ucapan-ucapan kecelakaan dan kutukan. Melalui potongan hadis yang disertakan di dalam buku ini, jelas menyatakan pengharaman mencemarkan kehormatan keturunan dan meratapi orang yang meninggal. Menurut pendapat yang paling sahih mengenai sebab pengharaman ini, kerana perbuatan ini termasuk perbuatan orang-orang kafir dan akhlak orang-orang Jahiliyah. Di samping itu, dua perbuatan tersebut boleh menjurus kepada kekufuran dan mengingkari nikmat.

Perbuatan tidak mengeluarkan zakat perhiasan juga merupakan antara perbuatan yang sering dilakukan oleh seseorang wanita itu tanpa menyedari akan akibat buruk perbuatan mereka. Beberapa pendapat menegaskan kewajipan membayar zakat perhiasan, yang didasarkan kepada beberapa hadis yang ada. Pada awal permulaan Islam, perhiasan dari emas dan perak diharamkan bagi para wanita. Maka dari itu harus dikeluarkan zakat. Namun kemudian perhiasan emas dan perak diperbolehkan. Untuk itu zakat harus dikeluarkan terhadap perhiasan yang berlebihan dan yang disimpan. Jadi, wanita yang tidak mengeluarkan zakat perhiasannya akan mendapat dosa.

Persoalan pemakaian wangi-wangian oleh kaum wanita juga telah diketahui hukumnya, namun masih ada segelintir wanita yang tidak menghiraukan kesan atau akibat dari perbuatan mereka itu. Rasulullah SAW bersabda: “Ketahuilah wangian laki-laki adalah bau yang tidak ada warnanya, dan wangian wanita adalah warna yang tidak ada baunya. ” Menurut sebahagian rawi, hal ini berlaku jika wanita keluar dari rumahnya. Tetapi selagi berada bersama suaminya, dia boleh mengenakan minyak wangi sesuka hatinya. Daripada huraian ini dapat disimpulkan bahawa perbuatan-perbuatan ini boleh membawa kepada dosa besar. Sebab mengenakan wangian agar baunya boleh dicium oleh kaum laki-laki, sama dengan menampakkan dirinya di hadapan mereka dan membangkitkan berahi mereka. Maka tidak hairan jika wanita seperti ini disebut sebagai wanita penzina.

Pada bab kedua buku ini pula, penulis telah mengetengahkan permasalahan muamalah. Pada dasarnya muamalah wanita adalah pergaulan bersama keluarga, sanak saudara dan suaminya. Maka di sini ada beberapa permasalahan yang dibentangkan oleh penulis yang harus diketahui oleh wanita dalam kaitannya dengan muamalah ini, seperti masalah perkahwinan dan penceraian. Tujuannya bagi kaum wanita menjaga dirinya agar tidak terjerumus ke dalam hal-hal yang dilarang. Di samping itu, ada situasi-situasi yang memaksa wanita untuk bermuamalah dalam berbagai sektor kehidupan. Maka dari itu penulis berusaha untuk mengutarakan beberapa hal yang perlu diwaspadai oleh kaum wanita dalam muamalah.

Persoalan pernikahan menjadi ‘topik pembuka’ memandangkan persoalan pernikahan merupakan persoalan yang paling besar. Nikah menurut pengertian bahasa adalah menyatu dan berpadu, seperti perajwinan antara pohon, kerana sebahagian dijadikan menyatu dengan sebahagian yang lain. Manakala menurut erti syariat, nikah adalah akad yang mengandungi pembolehan persetubuhan, dengan lafaz yang bersifat menikahkan atau yang serupa. Namun begitu, ada sebahagian wanita yang memencilkan dirinya dan tidak mahu menikah kerana alasan peribadi atau pandangan yang salah, kerana suka mentafsirkan berbagai peristiwa, membanding-bandingkan berbahagi kegagalan orang lain atau yang pernah dialaminya sendiri. Menurut pandangan Islam, dia tidak boleh dibenarkan.

Perbuatan yang sering dilakukan oleh sesetengah isteri tanpa mereka sedari iaitu perbuatan memperkecil-kecilkan suami juga diketengahkan oleh penulis dalam buku ini. Perbuatan memperkecil-kecilkan suami dianggap sebagai dosa besar. Begitulah menurut ijmak para ulama. Dalam sebuah riwayat juga disebutkan bahawa Nabi SAW melaknat pelakunya. Menurut penulis, telah menjadi kebiasaan kaum wanita berbual kosong hingga melebihi batas dengan oang lain, sehingga akhirnya memperkecil-kecilkan suami sendiri.

Perbuatan seorang isteri yang menolah ajakan suami juga boleh mendatangkan dosa kepada wanita tersebut. Isteri harus mencari keredaan suami dan seboleh mungkin jangan membangkitkan kemarahannya. Dengan begitu, suami boleh memperoleh kenikmatan yang mubah dari isteri. Sedangkan yang tidak boleh dilakukan ialah seperti menyetubuhi isteri yang sedang haid atau nifas, kecuali setelah dia sudah mandi atau setelah darahnya berhenti. Menurut penulis, isteri harus menempatkan dirinya seprti layaknya budak dimiliki oleh suaminya. Sehingga dia tidak boleh membelanjakan harta suami kecuali dengan izinnya. Malahan ada sebahagian ulama yang berpendapat, isterinya tidak boleh membelanjakan harta miliknya sendiri kecuali dengan izin suaminya. Sebab dia layaknya orang yang duduk di dalam rumah. Isteri harus mendahulukan hak-hak uami daripada hak kerabatnya sendiri, malahan adakalanya dia harus mendahulukan hak suami daripada haknya sendiri. Isteri tidak boleh angkuh kerana kecantikannya dan tidak boleh mencela keburukan diri suaminya.

Menurut penulis, sejak kebelakangan ini dunia ditaburi oleh suatu fenomena yang sangat buruk, iaitu kebiasaan menghisap rokok dengan berbagai jenisnya. Tambah memburukkan lagi, tabiat ini didukung oleh berbagai media massa dan dimasyarakatkan oleh pemerintah negara, kerana kepentingan ekonomi. Hal ini kerana, bukan sedikit hasil yangboleh diperoleh dari pengeluaran rokok oleh berbagai syarikatnya. Kata penulis lagi, meskipun tiada nas yang langsung membicarakan pengharaman rokok, tetapi pengharaman ini boleh didasarkan kepada satu pertimbangan, bahawa hal itu boleh melemahkan badan. Terdapat juga nas-nas lain yang mengisyaratkan pengharaman merokok kerana tidak nampak akan manfaatnya. Kalau merokok dianggap haram bagi kaum laki-laki, jadi apatah lagi bagi kaum wanita, kerana merokok tidak sesuai dengan tabiat dan fitrah mereka. Ianya menjadi lebih berbahaya jika mreka sedang hamil, kerana akan memberi kesan yang negative terhadap janin dalam kandungannya dan boleh menganggu pertumbuhannya. Jadi merokok merupakan dosa bagi laki-laki dan wanita, yang pelakunya akan dihisab di hadapan Allah.

As-sihaq atau lesbian telah menjadi trend remaja pada masa kini. Ada disebutkan di dalam perkataan Nabi SAW: “Lesbian adalah penzinaan di antara sesama wanita. ” Menurut sebuah hadis, telah dinyatakan tentang tiga golongan yang Allah tidak akan menerima dari mereka ucapan syahadat la ilaha illallah, iaitu pelaku homoseksual, lesbian dan pemimpin yang zalim. Tidak dapat diragukan, perbuatan ini termasuk dosa besar, malahan lebih besar dari dosa besar. Maksudnya, dosa lesbian lebih besar daripada zina sendiri, yang diqiyaskan kepada homoseksual. Oleh itu Allah menghinakan kaum Lut. Jadi jelaslah kini, bahawa dosa lesbian mahupun homoseksual lebih besar daripada zina itu sendiri.

Nyanyian wanita. Persoalan ini telah sedikit sebanyak dihuraikan oleh penulis. Suara wanita adalah merupakan aurat kepada seseorang wanita itu. Ianya harus dijaga sebaik-baiknya. Jadi, wanita yang menyanyi di hadapan laki-laki atau wanita adalah yang berdosa. Begitu pula jika dia mendengarkan nyanyian orang laki-laki. Huraian ini berkaitan dengan nyanyian yang tidak diiringi muzik. Nyanyian yang diiringi muzik adalah haram secara mutlak. Wanita yang menyanyi dengan iringan muzik atau mendengarkannya adalah berdosa. Namun dalam hal ini ada pengecualiannya, iaitu nyanyian yang biasa dipergunakan orang untuk membangkitkan kerja atau ketika membawa beban berat atau ketika mengadakan perjalanan jauh, dengan tujuan untuk menghibur jiwa dan membangkitkan semangat, seperti nyanyian bangsa Arab untuk mengiringi untanya, nyanyian wanita untuk menidurkan anaknya, nyanyian anak-anak ketika bermain dengan tetangganya. Semua ini diperbolehkan selagi tidak disebutkan kata-kata keji dan kotor. Tidak ada perbezaan pendapat mengenai maslah ini, dan malahan hal ini dianjurkan, kalau memang boleh membangkitkan semangat, seperti ketika perang.

Bahagian ketiga dalam buku ini pula menghurai pahala dan dosa dalam masalah adab dan keutamaan. Menurut penulis, sifat wanita adalah malu, lemah-lembut, penuh kasih sayang dan mudah menyesuaikan diri. Semua ini sesuai dengan keadaan dirinya yang harus beradab dan memiliki keutamaan dalam bergaul dengan manusia.

Dalam kehidupan berkeluarga sudah tentu akan menempuh atau muncul hal-hal baru dan ditemukan hal-hal yang manis serta menyenangkan. Setiap tahun baru aka nada berbagai tuntutan dan anggaran pengeluaran yang baru. Akhirnya kehidupan berkeluarga itu akan disarati dengan unsur-unsur kebendaan, lembaran-lembaran wang, emas dan berbagai fenomena lain. Selagi sudah ada gejala seperti ini dalam mengharungi lautan kehidupan, maka kamu perlu menasihati dan membimbing para wanita agar menyerahkan segala urusan kepada Allah.

Kata penulis, sebagaimana yang biasa diketahui, wanita adalah orang yang suka memperdayai, mencela dan mengumpat. Pastinya sifat ini ada dalam diri semua wanita, yang menunjukkan keterbatasan pandangan dan kelemahan fikirannya. Sebahagian di antara mereka jika melakukan tipu daya, maka tipu dayanya benar-benar sempurna, dan jika mengatur tipu muslihat, maka tipu muslihatnya benar-benar jitu dan sangat banyak.

Wanita sebagai jerat syaitan. Syaitan memperalat para wanita untuk memperdayai kaum laki-laki. Maka hendaklah mereka selalu besikap waspada, jangan sampai mereka diperalat oleh syaitan, dengan memenuhi bisikannya.

Disebutkan dalam hadis bahawa solat wanita di biliknya lebih baik daripada solat di masjid tempat tinggalnya. Solat di masjid tempat tinggalnya lebih baik daripada solat di masjid kaumnya. Solat di masjid kaumnya lebih baik daripada solat di masjid kaum Muslimin. Ini semua dimaksudkan untuk menjada dirinya. Jadi wanita harus memilih saf yang paling belakan, untuk menggambarkan kesibukan lain yang lebih penting, iaitu kesibukan di rumahnya, sehinggan dia terlambat tiba di masjid. Hal ini berbeza dengan kaum laki-laki.


Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau 
PERLIS
MALAYSIA

013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com


No comments: